Provozování eshopu

 

V Česku jsou desetitisíce eshopů a patříme na první místo, co se týče množství eshopů na počet obyvatel. To znamená, že konkurence je celkem velká a stejně tak je velká i úmrtnost nových eshopů. Ale neznamená to, že se nedá pomocí eshopu velmi zajímavě vydělávat.
Každopádně by bylo naivní si myslet, že stačí založit eshop, přidat do něj produkty a že následně už vše půjde samo. Tak to samozřejmě nefunguje. Hned na začátku si musíte ujasnit, co přesně budete prodávat a proč by zákazník měl kupovat právě od vás. Určitou dobu také bude trvat, než se váš eshop stane pro nové zákazníky důvěryhodný. Tomu mohou napomoci různé reference zákazníků jako třeba status "ověřeno zákazníky" na Heurece, facebooková stránka s komunitou apod.


Jak začít?
V prvé řadě je třeba si rozmyslet, jaké produkty v eshopu chcete prodávat. Určitě je vhodné se zaměřit na konkrétní obor a nemíchat tak různé produkty na jednom místě. Nebo alespoň ne hned na začátku. To, že budete prodávat více produktů, ještě neznamená, že budete více vydělávat. Může to mít klidně i opačný efekt.
Poté co si zvolíte obor, je třeba vytvořit určitý plán, podle kterého budete postupovat. Musíte si ujasnit, kdo přesně bude vaším zákazníkem, a podle toho nastavit strategii.
Zeptejte se sami sebe, proč by zákazník měl nakupovat právě u vás. Snažte se při budování strategie na věc vždy dívat očima zákazníka. Můžete se také inspirovat úspěšně fungujícími eshopy, ale tím nemyslím, abyste je vyloženě kopírovali. Kopírování není zas tak dobrá strategie a rozhodně to neznamená, že následně máte stejně velký potenciál jako eshop, který kopírujete. Mnohem lepší strategie je se snažit od konkurence odlišit, například se podívat na jejich slabé stránky a z těch se poučit.

Mnoho začínajících eshopů si také myslí, že když nastaví nízké ceny, bude každý kupovat u nich, ale ani toto není pravda. Nízké ceny mohou sice vytvářet určitou výhodu před konkurencí, ale samy o sobě ještě neznamenají, že zákazník přijde za vámi. 
Měli byste si vytvořit určitou vizi, co chcete zákazníkům přinášet, a té se držet. Žádná značka není silná ze dne na den, vše jde postupně. Důležité je, abyste si hned na začátku ujasnili, kam chcete směřovat, a tak se i zapisovat do hlavy zákazníkům.


Jak si vytvořit eshop?
Máte několik možností, jak si eshop vytvořit. Záleží na tom, co přesně máte za produkty, jaké máte zkušenosti či kolik peněz chcete do tvorby investovat.
V podstatě se vám nabízí tři možnosti: tzv. open source aplikace, licencovaný eshop nebo zakázkový eshop. 
Pokud se rozhodnete pro třetí možnost, je potřeba počítat s tím, že vytvoření eshopu na míru je dražší záležitost, ale zase získáte výhodu v tom, že vše může vypadat podle vašich představ. 
U open source aplikací je výhodou finanční nenáročnost a rychlé zřízení, ale mnohdy je potřeba mít určité znalosti ohledně tvorby webových stránek. Nebo mít někoho, kdo by vám byl schopný upravovat zdrojové kódy. 

 
Asi nejlepší volbou pro začínající eshopy je placená licence. 

Zde sice máte omezené možnosti úprav, ale pokud si zvolíte dobrý systém, bude tam pravděpodobně vše, co budete potřebovat. Licencované eshopy se většinou platí formou měsíčního nájmu a ve většině případů máte na výběr z několika balíčků. V tomto případě bych doporučil platformu Shoptet, kde se mi líbí celková kvalita a to, že funkcí je tam opravdu mnoho. Navíc založení a úpravy jsou opravdu extrémně snadné a zvládnete to i v případě, že jste nikdy web neupravovali. Je zde dokonce zkušební doba 30 dnů, kdy si vše můžete vyzkoušet. Shoptet nabízí i verzi  zdarma - ta má sice omezené funkce, ale je možné, že ze začátku někomu postačí. Levně se také provozovat eshop na Webnode, kde je také možné vyzkoušet i verzi zdarma.

Náklady na provoz eshopu
Zde opět záleží na tom, kterou cestou půjdete. O finančních nákladech bude rozhodovat, jakou tvorbu eshopu zvolíte. Například u licencovaných eshopů vás měsíční pronájem bude vycházet od 0 Kč až po několik tisíc měsíčně. U tvorby eshopu je to dost individuální a u specializovaných firem se většinou jedná o částku v rozmezí od 30 000 až do 200 000,- Kč dle náročnosti.
Samozřejmě si můžete najít i někoho, kdo vám vytvoří eshop levněji, což také není problém, třeba přes Webtrh. O nákladech ještě více rozhodují produkty, které budete prodávat. Je logické, že cenová relace produktů je různá. Pokud prodáváte produkty vyšší cenové relace a zároveň je budete mít skladem, pak samozřejmě náklady budou vyšší než při prodeji levnějších produktů nebo nákupu produktů až v momentě objednávek. Další faktory ovlivňující náklady jsou například různé reklamy apod. Celkově je faktorů více a vše byste si měli spočítat již na začátku, když si tvoříte byznysplán. Speciální formou pak může být dropshipping.


Dropshipping
Jedná se o velmi zajímavý způsob, jak provozovat vlastní eshop bez nákladů. Dropshipping je tedy šance i pro začínající podnikatele, kteří nemají dostatečné náklady na to, aby začali podnikat pomocí klasického eshopu s vlastními produkty.
Dropshipping je obchodní model, kde vy jako prodejce nabízíte zboží svého velkoobchodního dodavatele nebo přímo výrobce konkrétních produktů.
Pro vás to tedy znamená, že nepotřebujete mít žádný sklad a ani produkty vlastnit či kupovat. Objednávky, které jsou uskutečněny přes váš eshop, se následně odesílají přímo velkoobchodu/výrobci, který produkty poté odesílá zákazníkovi. Dá se tedy říci, že vy v podstatě zprostředkujete obchod a zákazník ani neví, že produkt nemá přímo do vás. Vaše práce je pouze dělat propagaci eshopu, o zbytek se nemusíte starat. Pokud máte zájem o provozování dropshippingu, můžete to zkusit například ve spolupráci s dropshipping.cz nebo zde na Webtrhu -  webtrh.cz/58659-seznam-dropshipping-shopu  
Zde nejdte celý seznam obchodníků, s kterými můžete spolupracovat.

 

Pokud máte nějaké dotazy a nebo připomínky, tak mi napište.